Blog

De “missing link” om productiviteit van bouwprojecten te verbeteren

Frédéric Deboucheby Frédéric Debouche | In Opinie, Primaned Blog |

Het is geen verrassing, en wat bepaalde mensen (o.a. van McKinsey) al konden zien, is dat de productiviteit in bouwprojecten de afgelopen 30 jaar stabiel is gebleven of zelfs is afgenomen. Ik wil het niet hebben over het hoe, maar aangezien we een grote beweging zien richting digitalisering (mede versterkt door de COVID-19-crisis), hopen we dat deze zich zal verderzetten naar efficiëntere projecten.

Bij Primaned Belgium zien we veel projecten. De meesten van ons zijn afkomstig uit de bouwsector en we observeren alle technologieën voor projectbeheersing op de markt. Als je ons kent, weet je ook dat wij niet afhankelijk zijn van één softwareleverancier. Ons belangrijkste doel is om de situatie van onze klant te verbeteren op basis van hun business case. Het digitale product dat dit ondersteunt is nodig maar blijft secundair.

Ik probeer het kort te houden, maar ik wil even wijzen op één van de elementen die ervoor zorgen dat de constructie behoorlijk wat productiviteit verliest en waarvoor sommige van de op de markt beschikbare technologieën kunnen helpen. Hiervoor grijp ik terug naar mijn eigen ervaring in bouw project management, in een poging erachter te komen waar we tijd of efficiëntie verloren. Zonder naam en toenaam te noemen, werkte ik in een al zeer efficiënt bedrijf, met nogal wat geavanceerde systemen (en ze zullen zichzelf herkennen als ze dit artikel lezen). Maar toch kon je ook zien waar de technologieën de productiviteitsstijging echt ondersteunden. En dat is voor mij de sleutel: het beheren van alle kleine interacties of interfaces.

Het is gek hoeveel van die kleine interfaces er zijn op een bouwproject, maar ook achter de schermen. Alleen al het storten van een betonplaat vereist dat je ervoor zorgt dat je over het juiste team beschikt, de juiste hoeveelheid en type beton reserveert, dat de bekistingen en het materieel om glad te strijken klaar zijn voor wat je wil storten, dat je de juiste betonpomp gereserveerd heeft, dat je er ruimte voor hebt gemaakt op de werf, enz… En uiteraard, dat je een opdracht hebt om al die materialen te laten komen. Dat alles klinkt alsof het de dagelijkse taak is van een werfleider, maar dit is slechts één ‘simpele’ activiteit. Er zijn heel veel van dit soort parallelle activiteiten en nog veel meer. Wat zeker is, ze omvatten allemaal meerdere partijen, meerdere technieken en interacties daartussen!

Dat is het, interacties, interfaces, hoe je het ook noemt, dat is een van de belangrijkste elementen die het erg moeilijk maken om de productiviteit op het werk te verbeteren. En dit is precies waar technologie kan helpen. Ik geloof dat een van de belangrijkste succesfactoren na COVID-19 is:

“Hoe zorg je ervoor dat de digitale transformatie die behoefte aan vloeiende interfaces / interacties ondersteunt?”

 

Hier zijn enkele van de belangrijkste technologieën / technieken waarvan ik denk dat ze quick wins kunnen zijn:

  • Door een gemeenschappelijke data-omgeving te gebruiken, voorkom je dat je op basis van die ene bron van waarheid een fout maakt in de hoeveelheid en het type beton
  • Een goede netwerkplanning zorgt ervoor dat er een bestelling wordt geplaatst voordat je beton moet afroepen
  • Gedigitaliseerde en op samenwerking gerichte / lean planning helpt bij het plannen van taken waarbij de meerdere mensen op het juiste moment betrokken moeten worden, steeds rekening houdend met projectbeperkingen en doelstellingen
  • Kleine automatisaties en interfaces zorgen ervoor dat efficiëntie kan worden verhoogd, herhaling wordt geautomatiseerd

Er zijn natuurlijk andere technieken om die interfaces te ondersteunen, maar dit zijn enkele voorbeelden waar we in geloven. Natuurlijk zijn vloeiende interacties niet de enige manier om ook de productiviteit te verbeteren.

Deel gerust je mening of neem contact met ons op als je dit wilt bespreken! Ik geloof dat dit (nog steeds) slechts een begin is.

Leave a comment